تانیا نیکو خصال؛ حمید عرفانیان خانزاد؛ مسعود احمدی
چکیده
حکمرانی شبکهای، فضاهای جدیدی از حکومت را، با رفع دوگانگیهای سنتی دولت و جامعه فراهم کردهاست که از طریق بسیج دانش، منابع شهروندان مسئول، نهادهای جامعه مدنی، سازمانهای عمومی و شرکتهای خصوصی امکانپذیر میشود. هدف از پژوهش حاضر، مدلسازی حکمرانی شبکههای اجتماعی داخلی است. روش تحقیق ترکیبی، مبتنی بر تحقیق آمیخته ...
بیشتر
حکمرانی شبکهای، فضاهای جدیدی از حکومت را، با رفع دوگانگیهای سنتی دولت و جامعه فراهم کردهاست که از طریق بسیج دانش، منابع شهروندان مسئول، نهادهای جامعه مدنی، سازمانهای عمومی و شرکتهای خصوصی امکانپذیر میشود. هدف از پژوهش حاضر، مدلسازی حکمرانی شبکههای اجتماعی داخلی است. روش تحقیق ترکیبی، مبتنی بر تحقیق آمیخته اکتشافی (کیفی- کمّی) است. جامعه آماری در بخش کیفی، خبرگان دانشگاهی و مدیران فناوری اطلاعات سازمانهای اجرایی و در بخش کمّی، مدیران و کارشناسان فناوری اطلاعات سازمانهای اجرایی منتخب شهر مشهد در تابستان سال 1399 و در حدود 25 سازمان اجرایی به تعداد تقریبی 1250 نفر هستند. در بخش کیفی با استفاده از روش گلولهبرفی تا رسیدن به اشباع نظری با 12 خبره، مصاحبه عمیق انجام شد و در بخش کمّی، برای سنجش مدل، پرسشنامه محققساخته 68 گویهای با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای در بین 294 نفر از نمونه ها توزیع شد. روایی پرسشنامه با روش صوری و محتوایی و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ به میزان 84/0 مورد تأیید قرار گرفت. دادههای کیفی با تحلیل داده بنیاد در نرم افزار MAXqda2018 و دادههای کمی با استفاده از معادلات ساختاری (تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی) و با نرمافزارهای SPSS و AMOS تحلیل شد. نتایج بخش کیفی حاکی از آن است که مدل حکمرانی شبکههای اجتماعی داخلی دارای 9 بُعد است که عبارتاند از: شرایط علّی (ارتباطات مؤثر)، شرایط زمینهای (عوامل زمینهای)، شرایط مداخلهای (سیاستگذاریهای دولتی و پیشرفت اجتماعی)، راهبرد (امنیت و اعتماد و سیاستهای راهبردی) و پیامد (خانواده، کیفیت ارتباطات و سرنوشت سیاسی). نتایج بخش کمّی نشان داد تمامی ابعاد مدل پارادایمی پژوهش، مورد تأیید واقع شدهاند.