جامعه شناسی
محمد حسن شربتیان؛ جواد جهانشیری؛ محمد قاسمی
چکیده
احساس تعلق به یک "ما"ی واحد جمعی در ابعاد مختلف، موجب شکلگیری نوعی وفاق و همبستگی در جهت اجرای نظم و نبود خطر و ایجاد جامعه امن میشود و زندگی اجتماعی را به سمت آسایش و آرامش سوق میدهد. پژوهش حاضر به نقش ابعاد هویت اجتماعی با احساس امنیت میپردازد و از نظریه گیدنز برای تبیین رابطه بین متغیرها استفاده میکند. رویکرد کمّی مبتنی ...
بیشتر
احساس تعلق به یک "ما"ی واحد جمعی در ابعاد مختلف، موجب شکلگیری نوعی وفاق و همبستگی در جهت اجرای نظم و نبود خطر و ایجاد جامعه امن میشود و زندگی اجتماعی را به سمت آسایش و آرامش سوق میدهد. پژوهش حاضر به نقش ابعاد هویت اجتماعی با احساس امنیت میپردازد و از نظریه گیدنز برای تبیین رابطه بین متغیرها استفاده میکند. رویکرد کمّی مبتنی بر پیمایش (توصیفی و همبستگی)، استفاده از ابزار پرسشنامه محققساخته، انتخاب 374 دبیر نواحی هفتگانه آموزشوپرورش بهعنوان نمونه مبتنی بر فرمول کوکران و نمونهگیری چندمرحلهای تصادفی است. میزان آلفای کل، برابر با 879/0 و میزان روایی همگرایی 601/0 به دست آمده است. نتایج نشان داده که در بین ابعاد متغیر مستقل، هویت خانوادگی از سایر ابعاد حائز اهمیت بوده است و در بین متغیر وابسته، احساس امنیت جانی به نسبت دیگر ابعاد، بیشترین اهمیت را داشته است. درنهایت میانگین متغیرهای هویت اجتماعی و احساس امنیت کمی بالاتر از حد متوسط به دست آمده است. نتایج فرضیهها نشان داده بین فرضیههای تحقیق، رابطه معناداری وجود داشته است و ابعاد هویت تاریخیـ ملی، خانوادگی و متغیر هویت اجتماعی به ترتیب با متغیر احساس امنیت در سطح معناداری 05/0 ارتباط معنادار با شدت رابطه متوسط داشتهاند. با توجه به بتای مدل رگرسیون، ابعاد هویت ملیـ تاریخی، دینی، شهریـ محلهای و خانوادگی در سطح خطای کوچکتر از 01/0 رابطهای معنادار با متغیر وابسته داشتهاند و متغیر مستقل و ابعاد آن، در حدود 3/39% از تغییرات متغیر وابسته را تبیین کردهاند. درنهایت هویت اجتماعی و ابعاد آن در سه لایه؛ همانندی، تعلق به گروه اجتماعی و تعهد و مسئولیت میتوانند در تقویت احساس امنیت و ابعاد آن از طریق برنامهریزیهای عملیاتی، منجر به افزایش تعهد، وفاق، همبستگی و نظم اجتماعی شوند.