میلاد پوررجبی؛ مجید فولادیان
چکیده
گسترش گردشگری در مناطق مختلف سبب شده گردشگری بهمنزله بزرگترین صـنعت جهـان معرفـی شود. فضای مناسب گردشگری منجر به رشد اقتصاد منطقه و ناحیه میشود و بازتولید آن بر سازوکارهای فرهنگـی و رفتارهای مردم در منطقه تأثیرگـذار اسـت. روش تحقیق این پژوهش پدیدارشناسی است. برای جمعآوری دادهها نمونهگیری از 37 مشارکتکننده که بین سنین ...
بیشتر
گسترش گردشگری در مناطق مختلف سبب شده گردشگری بهمنزله بزرگترین صـنعت جهـان معرفـی شود. فضای مناسب گردشگری منجر به رشد اقتصاد منطقه و ناحیه میشود و بازتولید آن بر سازوکارهای فرهنگـی و رفتارهای مردم در منطقه تأثیرگـذار اسـت. روش تحقیق این پژوهش پدیدارشناسی است. برای جمعآوری دادهها نمونهگیری از 37 مشارکتکننده که بین سنین 19 تا 65 سال بودند، مصاحبه نیمهساختاریافته گرفته شده است و برای تحلیل دادهها از روش تحلیل تماتیک استفاده شد. یافتهها در زمینه بسترهای معنایی شامل 30 گزاره مرتبط با نگرش زائران را نشان میدهد که به پنج زیرمضمون معنایی تقلیل یافتند و در سه حوزه طبقهبندی شدند. این سه حوزه عبارتند از نگرش فردی (سامانهی بودن نگرش)، خانواده (چرخشی بودن عوامل شکلدهنده به نگرش) و جامعه (روابط ساختاری میان بسترهای معنایی که نگرش را تداوم میبخشند). توجه به نگرش زائران و نسبت آن با گردشگری منطقه، نقش کلیدی در برنامهریزی و سیاستگذاریهای فرهنگی- اجتماعی دارد که در این زمینه باید به روابط ساختاری، چرخشی و چند علتی توجه شود.