ایمان خاکی؛ تورج مجیبی
چکیده
رعایت نشدن معیارهای اخلاقی، نگرانیهای زیادی را در سازمانها بهوجود آوردهاست. سقوط معیارهای رفتاری در سازمانها، پژوهشگران را واداشتهاست تا در جستجوی مبناهای نظری در این مورد باشند تا بتوانند مسیر مناسب اجرایی آن را فراهم سازند. پژوهش حاضر با هدف مطالعه مفاهیم و ابعاد اخلاق حرفهای با تأکید بر ارزشهای اسلامی ...
بیشتر
رعایت نشدن معیارهای اخلاقی، نگرانیهای زیادی را در سازمانها بهوجود آوردهاست. سقوط معیارهای رفتاری در سازمانها، پژوهشگران را واداشتهاست تا در جستجوی مبناهای نظری در این مورد باشند تا بتوانند مسیر مناسب اجرایی آن را فراهم سازند. پژوهش حاضر با هدف مطالعه مفاهیم و ابعاد اخلاق حرفهای با تأکید بر ارزشهای اسلامی در بین کارکنان آموزشوپرورش خراسان جنوبی به صورت ترکیبی، در دو بخش کیفی (روش دلفی) و کمی (روش پیمایشی) و از نوع توصیفی- تحلیلی انجام شدهاست. مشارکتکنندگان بخش کیفی، شامل ۱۹ نفر از خبرگان بودند که با نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. جامعه آماری بخش کمّی کارکنان آموزشوپرورش استان خراسان جنوبی با تعداد ۲۶۳ نفر بودند که 119 نفر از آنها بهصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. نتایج بخش اول مطالعه نشان داد میانگین مفاهیم کمّی براساس طیف 5 امتیازی لیکرت برابر با ۳8/۳ و پراکندگی نظرات خبرگان برابر با ۵۷/۰ است. در بین مفاهیم استخراج شده، بیشترین امتیاز را مفهوم وفاداری با کسب میانگین ۰9/۴ و پراکندگی ۸۶/۰کسب کرد. کمترین امتیاز کسبشده نیز به مفهوم استقلال رأی با میانگین ۱۳/۳ و پراکندگی ۸۳/۰ تعلق گرفت. در بخش آمار استنباطی نتیجه آزمون معادلات ساختاری نشان داد با اطمینان ۹۵% ابعاد اخلاق حرفهای شامل شخصیتی، ارتباطی، اجتماعی و ارزشی است. در رتبهبندی مفاهیم اخلاق حرفهای کارکنان با تأکید بر ارزشهای اسلامی در آموزشوپرورش خراسان جنوبی، بیشترین رتبه را مفاهیم خودکنترلی (۸6/۰)، عدالت محوری (۸۱/۰)، صداقت (۷9/۰)، خلاقیت (۷8/۰)، وفاداری (۷5/۰)، شفافیت (۷۴/۰) و قدرشناسی (۷۰/۰) و کمترین رتبه را مفاهیم ارتباط موثر (۴7/۰)، امانت داری (۴5/۰) و آراستگی ظاهر (۲۳/۰) دارا بودند.