ORIGINAL_ARTICLE
نقش میانجی سرمایه اجتماعی در رابطه سرمایه روان شناختی با جامعه پذیری سازمانی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی- واحد قوچان
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه سرمایه روان شناختی با جامعه پذیری سازمانی و سرمایه اجتماعی می باشد. روش پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان به تعداد 150 نفر می باشد که حجم نمونه به تعداد 109 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب گردید. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسش نامه سرمایه روان شناختی لوتانز (2007)، پرسش نامه سرمایه اجتماعی ناهاپیت و گوشال (۱۹۹۸) و پرسش نامه جامعه پذیری سازمانی تائورمینا (1994) می باشد. پرسش نامه ها استاندارد بوده و روایی پرسش نامه ها از نوع صوری و محتوایی می باشد. پایایی پرسش نامه ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 72/0، 71/0 و 70/0 برآورد شد. جهت آزمون فرضیات از نرم افزارهای Amos و Spss استفاده گردید. یافته های حاصل از آزمون معادلات ساختاری نشان داد که بین سرمایه روان شناختی و ابعاد آن با جامعه پذیری سازمانی با تأکید بر نقش واسطه ای سرمایه اجتماعی در بین کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان، رابطه معناداری وجود دارد، زیرا مقدار t بیشتر از 58/2 می باشد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نیز نشان داد که بین ابعاد سرمایه روان شناختی (خودکارآمدی، تاب آوری، امید، خوش بینی) با جامعه پذیری سازمانی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان همبستگی معنادار و مثبت وجود دارد (p<0/05). هم چنین نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین سرمایه اجتماعی با جامعه پذیری سازمانی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان، همبستگی معنادار و مثبت وجود دارد (p<0/05).Abstract The purpose of this study was to investigate the relationship between psychological capital and organizational socialization and social capital. The research method is applied in terms of its purpose and is descriptive and correlational in terms of its nature. The research population consisted of all employees of Islamic Azad University, Quchan Branch, 150 people. The sample size was 109 people selected by simple random sampling method. The data collection tools were Lutangs Psychological Capital Inventory (2007), Nahapit and Goshal Social Capital Questionnaire (1998) and Taurinma’s Organizational Social Integrity Questionnaire (1994). The questionnaires are standard and the validity of the questionnaires is of a formal and content type. The reliability of the questionnaires was 0.72, 0.71 and 0.70, using the Cronbach’s alpha coefficient, respectively. The findings of the structural equation test showed that there is a significant relationship between the psychological capital and its dimensions with organizational socialization with an emphasis on the intermediary role of social capital among employees of Islamic Azad University, Quchan Branch, because the value of T is greater than 2.58. Pearson correlation coefficient also showed that there is a significant and positive correlation between the dimensions of psychological capital (self-efficacy, resilience, hope, optimism) and organizational socialization among employees of Islamic Azad University, Quchan Branch (p <0.05). Also, the results of Pearson correlation coefficient showed that there is a significant and positive correlation between social capital and organizational socialization among employees of Islamic Azad University, Quchan Branch (p <0.05).
http://www.farhangekhorasan.ir/article_49746_7aa3c97ace0a71edc0fad7faf617cdbf.pdf
2017-05-22
7
22
سرمایه روان شناختی
سرمایه اجتماعی
جامعه پذیری سازمانی
رضا
ساجدی قوچانی
behrang_esmaeili@iran.ir
1
دانش آموخته کارشناسی ارشد گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
AUTHOR
بهرنگ
اسماعیلی شاد
behrang_esmaeeli@yahoo.com
2
استادیار گروه علوم تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران، نویسنده مسؤول
LEAD_AUTHOR
بهادری، خسرو، و دیگران (1391). "رابطه سرمایه روان شناختی با سرمایه اجتماعی دانشجویان دانشگاه تبریز". مجله پژوهش و سلامت، دوره دوم، ش 1 (بهار و تابستان): 63-71.##پاتنام، رابرت (1384). "جامعه برخوردار سرمایه اجتماعی و زندگی عمومی". ترجمه افشین خاکباز و حسین پویان. در: مجموعه مقالات سرمایه اجتماعی، اعتماد، دموکراسی و توسعه. تهران: شیرازه: 91-112.##دعایی، حبیب اله؛ فرزانه حسن زاده، ژاله (1391). "نقش تعدیل کنندگی سنوات کاری بر رابطه بین سرمایه روان شناختی و جامعه پذیری افراد". مجله چشم انداز مدیریت دولتی، سال سوم، ش 9 (بهار): 55-73.##رحیمی، فاطمه، و دیگران (1391). "رابطه سرمایه روان شناختی در محیط کار کارکنان با شور و شوق کاری آنان در سازمان". فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، دوره چهارم، ش 12 (پاییز): 9-30.##فوکویاما، فرانسیس (1384). "سرمایه اجتماعی و جامعه مدنی". در: مجموعه مقالات سرمایه اجتماعی، اعتماد، دموکراسی سرمایه. گردآورنده کیان تاجبخش. تهران: شیرازه: 167-200.##قلاوندی، حسن؛ سلطان زاده، وحید (1390). "بررسی رابطه بین جامعه پذیری سازمانی و تعهد سازمانی در میان کارکنان دانشگاه ارومیه". مجله مدیریت و توسعه، دوره بیست و چهارم، ش 78 (زمستان): 93-111.##مهرابی، رضوان (1387). فرایند جامعه پذیری، معلم علوم اجتماعی و توسعه اجتماعی. تهران: کنگره ملی علوم انسانی.##موحد، مجید؛ عباسی شوازی، محمدتقی (1385). "بررسی رابطه جامعه پذیری و نگرش دختران به ارزش های سنتی و مدرن در زمینه روابط بین شخصی دو جنس پیش از ازدواج". مطالعات زنان، دوره چهارم، ش 1 (بهار): 67-99.##
1
Cetin, Fatih (2011). “the effects of the organizational psychological capital on the attitudes of commitment and satisfaction:a public sample in Turkey”. European Journal of social sciences,Vol.21,No.3:373-380.##
2
Luthans, Fred; Luthans, Kyle W.; Luthans, Brett C. (2004). “Positive psychological capital: beyond human and social capital”. Journal of Business Horizons, Vol. 47, Issue 1 (January–February): 45–50.##Luthans, Fred, et al (2007). “Positive Psychological Capital: Measurement and Relationship with Performance and Satisfaction”. Journal of Personnel Psychology, Vol. 60, Issue 3: 541-572.## Luthans, Fred, et al (2010). “The development and resulting performance impact of positive psychological capital”. Journal of human resource development quarterly, Vol. 21, No. 1 (Spring): 41–67.##Larson, Milan; Luthans, Fred (2006). “Potential Added Value of Psychological Capital in Predicting Work Attitudes”. Journal of Leadership & Organizational Studies,Vol. 13, No. 1 (Fall): 45-62.##
3
ORIGINAL_ARTICLE
مطالعه وضعیت فرآیند بازاریابی در کتابخانه های دانشگاهی بیرجند
هدف این پژوهش بررسی وضعیت فرایند بازاریابی براساس مدل چهارپی (4P) در کتابخانه های دانشگاهی شهر بیرجند است. پژوهش حاضر توصیفی – پیمایشی می باشد. جامعه آماری این پژوهش تا پایان دی ماه سال 1395، 50 نفر بوده است. ابزار گردآوری داده ها، پرسش نامه ای است که ضریب پایایی آن با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ0/916 محاسبه شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 24 در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. در سطح آمار توصیفی از فراوانی، درصد فراوانی، میانگین و انحراف معیار در قالب جداول استفاده شد. در سطح آمار استنباطی از آزمون های تی تک نمونه ای، تی مستقل، تحلیل واریانس یک راهه و t2 هتلینگ استفاده شده است. تجزیه و تحلیل داده ها در سطح اطمینان 95% انجام شده است. نتایج نشان داد که میانگین مؤلفه های بازاریابی براساس مدل Four p در کتابخانه های دانشگاهی شهر بیرجند بیشتر از سطح متوسط است و در حد مطلوبی قرار دارد، به طوری که مؤلفه مکان با میانگین 10/4، مؤلفه تبلیغ با میانگین 79/3، مؤلفه قیمت با میانگین 77/3 و مؤلفه محصول با میانگین 76/3 به ترتیب، اولویت اول تا چهارم را به خود اختصاص داده اند. طبق یافته ها، متغیر های جمعیت شناختی (جنسیت، تحصیلات، محل خدمت) با هیچ یک از مؤلفه های فرایند بازاریابی، تفاوت معنی داری ندارند، ولی متغیر سن، تنها در مؤلفه قیمت و تبلیغ، تفاوت معنی داری نشان می دهد. نتایج این پژوهش می تواند در افزایش بهبود فرایند بازاریابی در کتابخانه های دانشگاهی تأثیر بسیاری بگذارد و در تصمیم گیری مدیران برای کارایی بهتر کتابخانه ها در عصر الکترونیک مفید واقع شود.AbstractThe purpose of this study was to investigate the status of marketing process based on the 4P model in university libraries of Birjand city. This research is a descriptive-survey. The statistical population of this study was 50 people by the end of January, 2017. The data gathering tool was a questionnaire whose reliability coefficient was calculated using Cronbach’s alpha formula 0.916. Data analysis was done using SPSS software version 24 on two levels of descriptive and inferential statistics. At the level of descriptive statistics, abundance, frequency, mean, and standard deviation were used in the form of tables. At the level of inferential statistics, one-sample t-test, independent t-test, one way analysis of variance and T2 hoteling were used. Data analysis has been performed at 95% confidence level. The results showed that the average of marketing components based on Four P model in university libraries of Birjand is more than average and is in the optimal level, so that the location component with an average of 4.10, ad component with 3.79 mean, component prices with a mean of 3.77 and a component of the product with an average of 3.76, respectively, have priority from first to fourth. According to the findings, demographic variables (sex, education, place of service) have no significant difference with any of the components of the marketing process, but the age variable shows only a significant difference in the price component and the ad. The results of this research can greatly enhance the improvement of the marketing process in academic libraries and help managers make better decisions about libraries in the electronic age.
http://www.farhangekhorasan.ir/article_49747_78d198918c3cbf1739f85ce2cdb640d7.pdf
2017-05-22
23
45
بازاریابی
کتابخانه های دانشگاهی
بیرجند
مریم
خدابخشی
mkhodabakhshi49@gmail.com
1
دانشگاه بیرجند کتابخانه مرکزی و مرکز اطلاع رسانی
LEAD_AUTHOR
مریم
سلامی
salamilib@yahoo.com
2
استادیار دانشگاه پیام نور
AUTHOR
- اشرفیریزی، حسن (1387). "بازارایابی خدمات و محصولات اطلاعاتی در کتابخانهها و مراکز اطلاع رسانی". فصلنامهکتاب، ش 74 (تابستان): 41-52.##بزرگی، اشرفالسادات؛ نصیری، سمیه (1388). " بازاریابی اطلاعات در کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و ارائه مدل پیشنهادی". فصلنامهدانششناسی، سال ششم، ش 6 (پاییز): 1-10.##بصیریان جهرمی، رضا (1387). "امکانسنجی اجرایی شدن اصول بازاریابی در کتابخانههای مرکزی و دانشکدهای دانشگاههای دولتی شهر تهران از دید سرپرستان". پایاننامه کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه تهران.##تفریشی، شکوه؛ صدیق، مرضیه (1392). "مقایسه بهکارگیری شیوه آمیخته بازاریابی در کتابخانههای عمومی نهادی و مشارکتی استان قم". فصلنامهدانششناسی، دوره ششم، ش 22 (پاییز): 1-19.##جلیلپور، پیمان (1390). "بررسی امکان بهکارگیری مدل بازاریابی چهارپی در کتابخانههای عمومی استان خوزستان بر اساس نظرات مدیران و کتابداران این کتابخانهها". پایاننامه کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز.##شاپوری، سودابه (1386). "مطالعه رابطه میان بهکارگیری شیوههای بازاریابی و استفاده از کتابخانههای عمومی کشور و ارائة راهکارهای مناسب". پایاننامه دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران (واحد علوم و تحقیقات).##شعبانی، احمد، و دیگران (1392). "بررسی وضعیت فرایند بازاریابی در کتابخانههای دانشگاهی شهر اصفهان براساس مدل هفتپی". تحقیقات کتابداری واطلاعرسانی دانشگاهی، دوره 47، ش 4 (زمستان): 415-430.##صدیق، مرضیه (1390). "بررسی میزان بهکارگیری شیوه آمیخته بازاریابی در کتابخانههای عمومی استان قم". پایاننامه کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران (واحد شمال).##گوهری، حمیده؛ رحمتیتاش، مریم؛ تاجدران، منصور (1388). "بررسی میزان استفاده کتابخانههای عمومی شهر تهران از اصول بازاریابی". تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی، دوره پانزدهم، ش 4 (زمستان): 125-146.##قرباننژاد یاملیق، هاجر (1389). " بررسی دیدگاه مدیران و کتابداران کتابخانههای عمومی استان گیلان نسبت به استفاده از آمیختههای بازاریابی (محصول، مکان، بهاء و ترویج) برای بهرهگیری بیشتر مراجعان از خدمات کتابخانه". پایاننامه کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا.##مشهدی، ناهید (1389). "امکانسنجی اجرایی شدن فرایند بازاریابی در کتابخانههای عمومی استان مرکزی". پایاننامه کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه آزاد اسلامی تهران (واحد علوم و تحقیقات).##نوروزی، یعقوب؛ عربلو، حمید (1389). "بررسی کاربرد اصول بازاریابی در ارائه خدمات اطلاعاتی در کتابخانههای دانشگاه آزاد اسلامی". تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، سال چهل و چهارم، ش 52 (تابستان): 93-111.##هفتادی یام، زهرا (1395). "عواملمؤثربرجذبکاربرانکتابخانههایعمومیشهرتبریزبااستفاده از مدلبازاریابیچهارپی". در: همایش ملی پژوهشها مدیریت و علوم انسانی. تهران: دانشگاه تهران، مؤسسه پژوهشی مدیریت مدبر: 1-18.##
1
De Saez, E. E. (2007). Marketing Concepts for Libraries and information services. New York: Neal- Schuman.##Kim, H.; Park, Y. (2006). “Marketing analysis of reference and information services in Korean libraries”. in: world library and information congress: 72nd IFLA General Conference and Council. Seoul. From http://www.emeraldinsight.com [2008/2/29].##Kotler, P.; Armstrung, G. (1999). Principles of Marketing. (6) . New Jersey: Pearson Prentice Hall.##Kumar, P. K. (2012). “University Libraries in Kerala: A SWOT Analysis for Marketing”. [online]. Available: http://digitalcommons.unl.edu/cgi/viewcontent.cgi? article= 1900& context=libphilpra [2008/3/10].##Weingand, Darlene (1999). Marketing/Planning Library and Information Services, Colorado: Libraries Unlimited.##Yeu, c., et al. (2012). “A Comparative Study on International Marketing Mix in china and india”. Procedia - Social and Behavioral Sciences, Vol. 65, No. 3: 1054 – 1059.##
2
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی وضعیت کیفیت تدریس مدرسان در نظام آموزش عالی: ضرورت توجه به تدریس تعاملی (مطالعه موردی: دانشجویان کارشناسی دانشگاه جامع علمی کاربردی خراسان جنوبی)
هدف این پژوهش بررسی وضعیت کیفیت تدریس مدرسان در نظام آموزش عالی با توجه به میزان توجه به تدریس تعاملی است. برای این منظور از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. افراد نمونه به شیوه نمونه گیری هدفمند و براساس معیار اشباع نظری به تعداد 25 دانشجوی ترم ششم تا ترم هشتم کارشناسی انتخاب شدند. یافته ها نشان داد که از نظر دانشجویان، اکثر مدرسان از روش سخنرانی و توضیحی استفاده می کنند و جزوه گویی بخش اعظم کلاس را به خود اختصاص می دهد. هم چنین علل گرایش مدرسان به این روش ها را عدم تسلط کافی اساتید، راحت طلبی، مشغله فراوان مدرسان و نیز مسائل کلاسی از قبیل فرصت کم، شلوغی و بی نظمی در کلاس می دانند. اکثر دانشجویان بر این اعتقاد بودند که در فعالیت های علمی کلاس، مشارکت داده نمی شوند. هم چنین به اعتقاد آن ها بین استاد و دانشجو در فرایند یاددهی و یادگیری، تعامل علمی وجود ندارد و صرفاً مدرسان به ارائه دروس بدون به چالش کشیدن ذهن دانشجویان می پردازند. دانشجویان استفاده از روش های فعال به منظور مشارکت دانشجو در کلاس را برای بهبود وضعیت فعلی پیشنهاد نمودند.AbstractThe purpose of this study is to investigate the quality of teaching of instructors in higher education system considering the amount of attention to interactive teaching. Semi-structured interviews were used for this purpose. Sample subjects were selected using purposeful sampling and based on theoretical saturation criterion, 25 students from the sixth semester to the eighth semester of the bachelor's degree were selected. Findings showed that most of the teachers use lecture and explanation method for students, and the pamphlet contains a large part of the class. Also, the causes of instructors' tendency to these methods are insufficient mastery of teachers, comfort, a lot of teachers' inquiries, as well as classroom issues such as little opportunity, bustle and disorder in the classroom. Most students believed that they would not be involved in classroom activities. Also, according to them, there is no scientific interaction between the teacher and the student in the process of teaching and learning, and teachers only offer lessons without challenging the students' minds. Students suggested using active methods for student participation in the classroom to improve the current situation.
http://www.farhangekhorasan.ir/article_49748_8e37fac41dd7ad4658795efb7f938240.pdf
2017-05-22
47
76
کیفیت تدریس
آموزش عالی
دانشگاه
روش تدریس تعاملی
افسانه
عبدلی
af.abdoli.abdol@gmail.um.ac.ir
1
دانشگاه فردوسی مشهد- دانشجوی دکتری فلسفه
AUTHOR
هادی
پورشافعی
pourshafei@yahoo.com
2
عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند
AUTHOR
فاطمه
زین الدینی میمند
fatete_z@yahoo.com
3
عضو هیئت علمی
LEAD_AUTHOR
- آهنچیان، محمدرضا (1382). آموزش و پرورش در شرایط پستمدرن. تهران: طهوری.##باقری، خسرو (1392). "آموزاندن «به» و آموختن «از»: تحول در آموزش و پرورش در پرتو عاملیت و تعامل". فصلنامه مبانی تعلیم و تربیت، سال سوم، ش 2 (بهار): 5-24.##برانداز، دونا؛ گینیس، پال (1384). هنر تدریس با روش آموزش فراگیر- محوری. ترجمه سعید کتابی و محمد کاوشنیا. اصفهان: فرهنگ مردم.##براون، جورج؛ اتکینز، مادلین (1385). آموزش مؤثر در آموزش عالی. ترجمه حمیدرضا آراسته. تهران: چاپار.##پاکسرشت، محمدجعفر (1383). "کاوشی درباره روش تدریس در دانشگاه". مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، سال یازدهم، ش 3 و 4 (زمستان): 155-174.##دانهیل، جیمس (1348). آئین کلاسداری. ترجمه جمشید بهروش. تهران: عطائی.##شریف، مصطفی؛ سالک، فاطمه (1387). "تأثیر ارزشیابی کیفیت تدریس اعضای هیأت علمی بر ارتقای حرفهای آنان". مجله دانشکده علوم انسانی دانشگاه سمنان، سال هفتم، ش 21 (تابستان): 25-43.##شعبانیورکی، بختیار (1379). رویکردهای یاددهی- یادگیری. مشهد: آستان قدس رضوی.##صلاحی، اسماعیل؛ شکراللهی، فتانه (1384). "استقرار سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9000 در دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی کشور". مجله علم و آینده، سال سوم، ش 8 (بهار): 100-114.##فتحیآذر، اسکندر (1382). روشها و فنون تدریس. تبریز: دانشگاه تبریز.##قورچیان، نادرقلی (1385).جزئیات روشهای تدریس. تهران: فراشناختی اندیشه.##کنن، رابرت؛ نیوبل، دیوید (1385). راهنمای بهبود تدریس در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی. ترجمه احمدرضا نصر و دیگران. اصفهان: دانشگاه اصفهان.##معروفی، یحیی؛ مهرمحمدی، محمود؛ علیعسکری، مجید (1386). "ارزشیابی کیفیت تدریس در آموزش عالی: بررسی برخی دیدگاهها". مطالعات برنامه درسی، دوره دوم، ش 5 (زمستان): 81-112.##مؤمنیماسوله، حجتالله؛ نصرآزادانی، محمدعلی؛ میرزامحمدی، محمدحسن (1385). "ارزیابی درونی، راهکاری برای بهبود مستمر کیفیت دانشگاهی: تجربه گروه آموزشی ریاضی دانشگاه شاهد". در: مجموعه مقالات دومین همایش ارزیابی درونی برای ارتقای کیفیت دانشگاهی. بهکوششمرکزارزیابیکیفیتدانشگاهتهرانودانشکدهکارآفرینیدانشگاهتهران. تهران: ارس: 28-52.##مویس، دانیل؛ رینولدز، دیوید (1384). آموزش مؤثر روش تدریس کارآمد. ترجمه محمدعلی بشارت و حمید شمسیپور. تهران: رشد.##مهرمحمدی، محمود (1386). بازاندیشی فرایند یاددهی و یادگیری و تربیت معلم. تهران: مدرسه.##میرکمالی، محمد؛ نارنجیثانی، فاطمه (1387). "بررسی رابطه کیفیت زندگی کاری و رضایت شغلی بین اعضای هیأت علمی دانشگاههای تهران و صنعتی شریف". فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، دوره چهاردهم، شماره پیاپی 48، ش 2 (تابستان): 71-101.##میرلوحی، حسین (1382). کلیات علم تدریس. تهران: انتشارات دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.##وایتبرد، دیوید (1384). روانشناسی یاددهی و یادگیری، سازماندهی محیط یادگیری. ترجمه محمود تلخابی و مقصود خدایاری. تهران: آییژ.##هویدا، رضا؛ مولوی، حسین (1387). "فرایند بهبود کیفیت آموزشی از نظر اعضای هیأت علمی دانشگاههای استان اصفهان: مقایسهای بر اساس مقیاس AQIP". مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، سال هشتم، ش 1 (بهار و تابستان): 132-141.##
1
Blackmore, J. (2009). “Academic pedagogies, quality logics and performative universities: Evaluating teaching and what students want”. Studies in Higher Education, Vol. 34, No. 8: 857-872.##Broliver, H. (2006). “Teaching & learning philosophy”. [online] Available: www. Tand1. Vt. Edu/ socialstudies, teaching-& learning. Htm1 [2006/11/2].##Craft, A., Ed. (1994). International developments in assuring quality in higher education: Selected papers from an international conference. Montreal: Routledge.##Cuvenc, H. & Acikgoz, K. (2007). “The effects of cooperative learning and concept mapping on learning strategy use”. Educational Sciences: Theory & Practice, Vol. 7, No. 1: 117-127.##Fenstermacher, G. D. and Richardson, Virginia. (2000). On Making Determinations of Quality in Teaching, Paper Presented at Board on International Comparative Studies in Education of the National Academy of Sciences, pp 1-46.##Hénard, F.; Roseveare, D. (2012). “Fostering quality teaching in higher education: Policies and Practices”. An IMHE Guide for Higher Education Institutions, OECD Institutional Management in Higher Education, 7-11.##Marsh, H. W., et al. (2009). “Exploratory structural equation modeling, integrating CFA and EFA: Application to students’ evaluations of university teaching”. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, Vol. 16, No. 3: 439-476.##Ramsden, P. (1992). Learning to Teach in Higher Education. London: Routledge.##Roman, T. H. (2006). “Classroom activities can last a lifetime”. The technology teacher, Vol. 66, No. 2: 31-32. [online] Available: https://eric.ed.gov/?id=EJ747940 [2006/3/2].##
2
ORIGINAL_ARTICLE
ابوبکر قهستانی؛ دولتمرد و ادیب دربار غزنه
خراسان بزرگ همواره از جمله پایگاه های مهم علمی و فرهنگی جهان اسلام قلمداد شده است؛ پایگاهی که دانشی مردانی از نیشابور، بخارا، سمرقند، هرات، قهستان و غیره پشتوانه ی آن بودند. مقاله ی حاضر می کوشد به معرفی شاعر و دولتمردی از منطقه ی قهستان در سده ی چهارم و پنجم هجری، ابوبکر قهستانی، بپردازد و احوال و آثار وی را با تکیه بر منابع گوناگون عربی و فارسی، گردآوری و تحلیل کند و سلوک و شخصیت او را در دیوان شاعرانی نامبردار مانند فرخی سیستانی، سنایی غزنوی، سوزنی سمرقندی و غیره پیگیری نماید. هم چنین به مراودات ادبی و گستره ی روابط ابوبکر قهستانی با معاصرانش توجه کند. آن چه ضرورت این پژوهش را بیشتر می کند، آوازه ی ادبی و سیاسی ابوبکر قهستانی بویژه در منابع عربی است، آوازه ای که در روزگار معاصر، مغفول مانده است. سروده های شاعرانی مانند ابوبکر قهستانی، سند تحولات فکری و هنری ملی و منطقه ای است که بررسی و آگاهی از آن در پژوهش های قهستان شناسی بویژه در دوره ای که اطلاعات اندکی از آن در دست است، اهمیت می یابد.AbstractThe Great Khorasan has always been considered one of the important scientific and cultural centers of the Islamic world, a base supported by scholar-men from neyshapour, bokhara, samarghand, harat, qohestan etc. The present article tries to introduce a poet and statesman from the Quhistan region in the 4th and 5th centuries, Abu Bakr Qehestani. And to analyze and collect his situation and works relied on different references in Arabic and Persian and to follow up his character in the court of the famous poets such as Farrokhi Sistani, Sanayee Ghaznavi, Sousin Samarghandi, and so on. Also, pay attention to the literary interactions and the scope of Abu Bakr’s relationship with his contemporaries. What increases the necessity of this research is the literary and political reputation of Abu Bakr Qohestani, especially in Arabic sources, a renown that has been neglected in contemporary times. Poems of some poets such as abu-bakr qohestani are a document of national and regional intellectual and artistic developments that its study and knowledge of it is important in Qohestanology researches especially in a period where little information is available.
http://www.farhangekhorasan.ir/article_49749_416652976187aa1824a40de34e4ccf4b.pdf
2017-05-22
77
98
ابوبکر قهستانی
غزنویان
شاعران ذواللسانین
محمدرضا
عزیزی
mohammadrazizi@birjand.ac.ir
1
استادیار زبان و ادبیات عربی، گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند
LEAD_AUTHOR
فاطمه
فنودی
mohamadrazizi@yahoo.com
2
دانش آموخته ی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عربی/ آموزش و پرورش استان خراسان جنوبی
AUTHOR
سید مهدی
رحیمی
smahdirahimi@gmail.com
3
دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بیرجند
AUTHOR
آیتی، محمدحسین (1327). بهارستان: در تاریخ و تراجم رجال قاینات و قهستان. تهران: شرکت سهامی چاپ.##ابن خلکان، ابوالعباس شمس الدین احمد بن محمد بن أبی بکر (1407ق.). وفیات الأعیان و أبناءُ أَبناء الزمان. بیروت: دارالإحیاء التراث العربی.##ابن فندق، ابوالحسن علی بن زید بیهقی (1361). تاریخ بیهق. با تصحیح و تعلیقات احمد بهمنیار. با مقدمه علامه میرزا محمد بن عبدالوهاب قزوینی. تهران: فروغی.##ابن النجار البغدادی، الحافظ محب الدین ابوعبدالله (1977م.). ذیل تاریخ بغداد، دراسه و تحقیق مصطفی عبدالله عطاء. بیروت: دارالکتب العلمیه.##احمدیان، محمدعلی (1374). جغرافیای شهرستان بیرجند (با اشاراتی به تاریخ و فرهنگ این شهرستان). مشهد: به نشر، آستان قدس رضوی.##باخرزی، علی بن حسن (1414ق.). دمیه القصر و عصرهَ أهل العصر. بیروت: دارالجیل.##بیهقی، ابوالفضل (1350). تاریخ بیهقی. تصحیح علی اکبر فیاض. مشهد: دانشگاه فردوسی.##تونجی، محمد. "باخرزی". دانشنامه جهان اسلام، ج1: 99 -100.##ثعالبی نیشابوری، عبدالملک بن محمد (1403ق.). تتمّه یتیمه الدهر فی محاسن أهل العصر. بیروت: دارالکتب العلمیّه.##حموی، یاقوت (1408). معجم الأدباء. بیروت: دارالإحیاء التراث العربی.##حسینی کازرونی، سیداحمد (1384). فرهنگ تاریخ بیهقی. تهران: زوار.##دهخدا، علی اکبر. لغت نامه دهخدا، نسخة الکترونیکی (روایت چهارم). ذیل "علی قهستانی".##دهخدا، علی اکبر (1365). امثال و حکم. تهران: امیرکبیر.##سنایی غزنوی، ابوالمجد مجدود بن آدم (1375). گزیده حدیقه الحقیقه و شریعه الطریقه. با مقدمه و توضیحات و حواشی عسکر حقوقی. تهران: هیرمند.##سوزنی سمرقندی، محمد بن علی (1338). دیوان سوزنی سمرقندی. شرح و تصحیح ناصرالدین شاه حسینی. تهران: امیرکبیر.##طاهری، غلامرضا (1383). "بررسی شرح احوال و افکار مشاهیر شعرای ادب عربی در منطقه قهستان (خراسان)". پایان نامه کارشناسی ارشد زبان و ادبیات عرب، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر.##عنصرالمعالی، کیکاووس بن اسکندر (1368). گزیده قابوسنامه. به کوشش غلامحسین یوسفی. تهران: امیرکبیر.##فرّخی سیستانی، علی بن جولوغ (1363). دیوان فرخی سیستانی. به کوشش محمد دبیرسیاقی. تهران: زوّار.##قدیانی، عباس (1384). تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران از ظهور اسلام تا پایان سامانیان. تهران: فرهنگ مکتوب.##گردیزی، ابوسعید عبدالحی بن ضحاک بن محمود (1363). تاریخ گردیزی. تهران: دنیای کتاب.##لسترنج، گی. (1373). جغرافیای تاریخی سرزمین های خلافت شرقی. ترجمه محمود عرفان. تهران: علمی و فرهنگی.##معین، محمد. فرهنگ فارسی، ج 2. ذیل "قادر".##مقدسی، محمدبن احمد (1361). أحسن التقاسیم فی معرفه الأقالیم. مترجم علینقی منزوی. تهران: شرکت مؤلفان و مترجمان ایران.##وطواط، رشیدالدین محمد عمری (1363). حدائق السحر فی دقائق الشعر. تصحیح و اهتمام عباس اقبال آشتیانی. تهران: کتابخانه طهوری؛ کتابخانه سنائی.##هدایت، رضاقلی خان (1336). مجمع الفصحاء. به کوشش مظاهر مصفّا. تهران: امیرکبیر.##همایون (1335). "ابوبکر علی بن حسن قهستانی". مجله آریانا، سال چهاردهم، ش 168 (بهار): 1-3.##
1
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر نهاد وقف در پایداری حسینیههای عصر قاجار بیرجند (مطالعه موردی حسینیه : بی بی عروس)
یکی از سنت ها و خصلت های پسندیده مردم در طول ادوار مختلف اسلامی برای کسب رضای خداوند و رسیدن به کمال، سنت وقف است. نظام وقف در تاریخ جوامع اسلامی نمونه ای از برنامه ریزی پایدار در سنتی هزارساله را نشان می دهد که با مطالعه این جوامع، مجموعه بناهایی را می توان یافت که به علت اجرای سنت حسنه وقف، پایداری طولانی تری نسبت به دیگر بناها داشته اند، بدین صورت که بخشی از موقوفات صرف عزاداری و انجام امور مذهبی و بخشی دیگر صرف حفظ و نگهداری و در نهایت پایداری بنا می شد. این پژوهش که بر پایه مطالعات توصیفی- تحلیلی و با روش گردآوری اطلاعات به صورت کتابخانه ای و میدانی صورت گرفته است، درصدد این است که اهمیت این موضوع و تأثیر آن را بر نحوه شکل گیری و پایداری حسینیه های عصر قاجار شهر بیرجند بیان کند. در این مقاله، با مطالعه و بررسی وقف نامه ی حسینیه بی بی عروس و تحلیل فضای معماری آن، تأثیرات وقف بر شکل گیری حسینیه و در نهایت، تأثیرات آن به عنوان یک عامل مهم در پایداری حسینیه بیان می شود. یافته های پژوهش نشان می دهد که حسینیه بی بی عروس به عنوان یکی از حسینیه های وقفی مورد بررسی و جزو یکی از عناصر اصلی و مهم تشکیل دهنده در بافت تاریخی بیرجند محسوب می شده که با مراجعه به اسناد وقفی آن، می توان دریافت که حفظ، پایداری و ماندگاری بنا جزو یکی از نیات اصلی واقف بوده و در واقع، کالبد بنا پاسخگوی نیازهای چندگونه این بنا (امور مذهبی و حفظ بنا) بوده است. در نهایت، نیت واقف بر انجام امور مذهبی و نیازمند مکانی برای عمل به این نیات، دلیلی اصلی بر پایداری کالبدی این حسینیه در شهر شده است.AbstractOne of the traditions and good characteristics of people throughout Islamic periods to attain God’s satisfaction as well as perfection, has been the tradition of endowment. Endowment system in the history of Muslim communities shows an example of sustainable planning in a thousand-year-old tradition. By studying these communities, a number of buildings can be found which have lasted longer than other buildings due to the good tradition of endowment; that is, part of the endowments was spent for holding mourning ceremonies and performing religious rites, and the other part was spent on maintaining, refurbishment and finally, stability of the building. This research which has been conducted based on a descriptive/analytic study and library and field data collection, seeks to explain the significance of this issue and its impact on the formation and stability of Qajar period Hosseiniyehs of Birjand city. In this article, by studying the endowment document of Bibi Arous Hosseiniyeh and analyzing its architectural space, the impacts of endowment on formation of the Hosseiniyeh and finally its effects as an important factor in the stability of the Hosseiniyeh are explained. Research findings indicate that Bibi Arous Hosseiniyeh has been studied as one of the endowed Hosseiniyehs and is considered one of the main and most important elements in the historical context of Birjand. By referring to its endowment documents, it can be found out that maintenance, stability and lasting of this building has been one of the main intentions of the endower. In fact, the framework of the building has met the multiple requirements of the building (religious affairs and maintenance of the building). Finally, the intention of the endower for performing religious ceremonies and the need for a place for fulfilling this intention, has been the main reason for the stability of the structure of this Hosseiniyeh in the city.
http://www.farhangekhorasan.ir/article_49750_d4fdf9bd966fb02c609370c765d9165f.pdf
2017-05-22
99
117
وقف
حسینیه بیبی عروس
قاجار
بیرجند
مرضیه
فاریابی
faryabi1991@yahoo.com
1
دانشآموخته کارشناسی ارشد باستان شناسی دانشگاه بیرجند
LEAD_AUTHOR
حسن
هاشمی زرج آباد
h.hashemi@umz.ac.ir
2
ددانشیار گروه باستانشناسی دانشکده هنر دانشگاه بیرجند
AUTHOR
مفید
شاطری
mshateri@birjand.ac.ir
3
استادیار گروه جغرافیا دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه بیرجند
AUTHOR
علی
زارعی
azareie@birjand.ac.ir
4
استادیار گروه باستانشناسی دانشکده هنر دانشگاه بیرجند
AUTHOR
آیتی، ابوالحسن (1376). خاطراتی از بیرجند و رویدادهای سیاسی. تهران: موفق.##آیتی، محمدحسین (1371). بهارستان: در تاریخ و تراجم رجال قاینات و قهستان. مشهد: دانشگاه فردوسی.##اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی. آرشیو (1395). بناهای تاریخی در بافت قدیم بیرجند. [چاپ نشده].##ارمغان، مریم؛ گرجی مهلبانی، یوسف (1388). "ارزش های معماری بومی ایرانی در رابطه با رویکرد معماری پایدار". فصلنامه مسکن و محیط روستا، دوره بیست و هشتم، ش 126 (تابستان): 20- 35.##حاجبی، بیتا؛ ارژمند، محمود (1390). "تأثیرات وقف بر پایداری مدارس صفوی". نامه معماری و شهرسازی، دوره سوم، ش 6 (بهار و تابستان): 89-102.##رضایی، جمال (1381). بیرجند نامه. تهران: هیرمند.##سجادزاده، حسین، و دیگران (1394). "بررسی الگوهای معماری پایداری در اقلیم گرم و خشک (نمونه موردی: خانه های سنتی شهر کاشان)". در: مجموعه مقالات همایش ملی عمران و معماری با رویکردی بر توسعه پایدار. فومن: دانشگاه آزاد اسلامی واحد فومن و شفت: 1-9.##شاطری، مفید، و دیگران (1394). درمیان نامه با اشاراتی به فورگ. بیرجند: چهاردرخت.##شیعه، اسماعیل، و دیگران (1392). "بررسی تعامل مراسم آیینی و ساخت شهر مشهد در طرح های توسعه شهری (نمونه موردی :مراسم عزاداری ایام محرم و صفر در بافت قدیم مشهد)". پژوهش هایمعماریاسلامی، سال اول، ش1 (زمستان): 101-116.##شفقی، سیروس (1376)."وقف در اصفهان پراکندگی جغرافیایی موقوفات و آثار اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی". وقفمیراثجاویدان، سال پنجم. ش 19 و 20 (پاییز و زمستان): 32-47.##صابرمقدم، فرامرز (بی تا). گزارش ثبتی آثار باستانی حوزه شهرستان بیرجند (حسینیه محبان الزهرا). سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی: بیرجند [منتشر نشده].##علی الحسابی، مهران؛ پای کن، عصمت (1392). "تدوین چارچوب مفهومی تعامل شهر و آیین های جمعی و بررسی مصداق آن در آیین های عاشورایی". مطالعات شهر ایرانی – اسلامی، دوره سوم، ش 12 (تابستان): 27-36.##قدیری، بهرام (1369). "احیاء فرهنگ وقف با هدف تسهیل زندگی در مجتمع های زیستی".معماریوشهرسازی صفه، دوره اول، ش 1 (تابستان): 36-43.##میرزایی، نقی و دیگران (1391). "تأثیر نهاد وقف در شکل گیری و پایداری بناهای معماری اسلامی". در: مجموعه مقالات همایش ملی معماری و شهرسازی ایرانی- اسلامی. مشهد: مؤسسه آموزش عالی خاوران: 1-7.##نادری، اتابک (1374). سیر نمایش در اردبیل. اردبیل: رخ.##
1
ORIGINAL_ARTICLE
رابطه تصور از پایگاه اجتماعی معلمان در افکار عمومی با سبک زندگی آنان؛ مورد مطالعه: دورههای مختلف تحصیلی آموزش و پرورش خراسان جنوبی
توجه به ارتقاء پایگاه اجتماعی معلمان در جامعه از مهم ترین عوامل موفقیت نظام آموزشی می باشد. با روند گسترش وسایل ارتباط جمعی، افکار عمومی با زندگی اقشار و گروه های مختلف جامعه، ارتباطی تنگاتنگ یافته است. یکی از موضوعات بررسی، تصور معلمان از پایگاه اجتماعی شان است که با کم و کیف شیوه زندگی شان، ارتباط می یابد. هدف از این پژوهش، شناخت تصور معلمان از پایگاه اجتماعی شان نزد افکار عمومی و این که این تصور، چه ارتباطی با سبک زندگی شان داشته است، می باشد. از نظر روش، این پژوهش از نوع پیمایشی- توصیف همبستگی است. داده ها با استفاده از ابزار پرسش نامه جمع آوری شدند. روایی ابزار تحقیق مقدار 784/0 حاصل شد. جامعه آماری در تحقیق حاضر کلیه معلمان شاغل در استان خراسان جنوبی در سال تحصیلی 92-93 بوده است که در مجموع 13256 نفر معلم شاغل (زن و مرد) در مقاطع مختلف تحصیلی را شامل می گردد. حجم نمونه 400 نفر معلم زن و مرد با فرمول کوکران محاسبه گردید. سپس با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای، از کل مناطق آموزشی پنج شهر (نهبندان جنوب استان، بیرجند مرکز استان، طبس گلشن غرب استان، قاین شمال استان و درمیان شرق استان) انتخاب و سپس از هر شهر چهار مدرسه (دو دخترانه و دو پسرانه) و از مرکز استان (بیرجند) ده مدرسه انتخاب گردید که در مجموع 26 مدرسه با روش تصادفی ساده انتخاب و سپس در هر مدرسه تعداد 16 پرسش نامه تکمیل گردید که در نهایت، تجزیه و تحلیل روی 400 پرسش نامه صورت گرفت. برای تحلیل داده ها از آزمون رگرسیون چندمتغیره استفاده شد. نتایج آزمون رگرسیون چندمتغیره نشان داد که 32/0 از تغییرات متغیر ملاک (سبک زندگی) به وسیله متغیر پیش بین (پایگاه اجتماعی) تبیین می گردد. با توجه به تحلیل یافته ها به نظر می رسد نهادهایی که در اشاعه افکار عمومی نقش مهمی دارند، مانند رسانه های ارتباط جمعی، می بایست در جهت حفظ و گرامی داشت پایگاه اجتماعی معلمان، تلاش نمایند.AbstractConsidering the promotion of the social base of teachers in society is one of the most important factors in the success of the educational system. With the development of mass media, public opinion has been closely linked to the lives of different classes and groups of society. One of the topics of study is the imagination of the teachers of their social base, which is associated with the quality of their lifestyle. The purpose of this research is to identify the teachers’ perceptions of their social status in public opinion and how that perception has been related to their lifestyle. In terms of method, this research is a correlational descriptive survey. Data were collected using a questionnaire. validty of research tool was 0.784. The statistical population in this research is all teachers working in South Khorasan Province in the academic year of 92-93. A total of 13256 employed teachers (men and women) in different educational levels are included. The sample size is 400 male and female teachers calculated using Cochran formula. Then, using multi-stage cluster sampling method, five cities (Nehbandan, south of province, Birjand, province center, Tabas Golshan, west of province, Ghaein north of province and Darmiyan East of the province) were selected and then from each city four Schools (two girls and two boys) and from provincial capital (Birjand) 10 schools were selected. A total of 26 schools were selected by simple random sampling and then 16 questionnaires were completed in each school. Finally, the analysis was performed on 400 questionnaires. For data analysis, multivariate regression was used. The results of multivariate regression analysis showed that 0.32 of the criterion variable changes (lifestyle) are explained by the predictor variable (social status). According to the analysis of findings, it appears that institutions that play an important role in the dissemination of public opinion, such as mass media, should work to preserve and celebrate the teachers’ social base.
http://www.farhangekhorasan.ir/article_49753_bb47b2b101086a6a5c4ffbac41338a93.pdf
2017-05-22
119
149
پایگاه اجتماعی معلمان
سبک زندگی معلمان
افکار عمومی
غلامعلی
مرادی
moradi.gholamali@yahoo.com
1
دانشجوی دکتری جامعهشناسی اقتصادی و توسعه دانشگاه آزاد واحد دهاقان و مدرس دانشگاه فرهنگیان
LEAD_AUTHOR
علی اصغر
محمدی
e.mail:asmohamadi@dehaghan.ac.ir
2
استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان
AUTHOR
سیدعلی
هاشمیان فر
seyedalihashemianfar@yahoo.com
3
اسنادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه اصفهان
AUTHOR
آزادﻩ، ﻣﻨﺼﻮرﻩ؛ ﻣﻌﺪن دار، اﻋﻈﻢ (1393). "نقش سبک زندگی، حیات رابطه ای و کنترل زندگی در رابطه بین موقعیت اجتماعی و رضایت از زندگی". ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻓﺮهﻨﮕﯽ و ارﺗﺒﺎﻃﺎت، سال دهم، ش 34 (بهار): 33-56.##آن ماری، گینگراس؛ جیسن، پیرکریر (1381). "جامعه شناسی افکار عمومی، شکل گیری و اقناع". ترجمه علی مهرطلب. مجله رسانه، سال سیزدهم، ش 51 (پاییز): 44-51.##اسدی، علی (1375). "افکار عمومی چیست؟". هنر هشتم، پیش ش 2 (تابستان): 36-45.##اسماعیلی، رضا؛ جاویدان، حمدالله (1385). "جایگاه اوقات فراغت و تفریح در جامعه ایران". فرهنگ اصفهان، ش32 (تابستان): 4-17.##اعظمی، معصومه (1391). "تأثیر موقعیت شغلی بر سبک زندگی زنان شاغل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی". ماهنامه اجتماعی، اقتصادی، علمی و فرهنگی کار و جامعه، ش 149 (آبان): 46-56.##اگبرن، ویلیام؛ نیمکف، مایر (1380). زمینه جامعه شناسی. ترجمه امیرحسین آریان پور. تهران: گستره.##اﻣﻴﺮﻛﺎﻓﻲ، مهدی؛ شمس الدینی، ﻣﺤﻤﺪﺣﺴﻦ (1392). "ﺗــﺄﺛﻴﺮ ﻋــﺪاﻟﺖ ﺳــﺎزﻣﺎﻧﻲ ﺑــﺮ رﻓﺘــﺎر ﺷــﻬﺮوﻧﺪی ﺳــﺎزﻣﺎنی ﻣﻌﻠﻤﺎن". ﻓﺼﻠﻨﺎﻣﻪ راهبرد اﺟﺘﻤﺎعی- ﻓﺮهنگی، سال دوم، ش 8 (پاییز): 91-123.##ایمان، محمدتقی؛ مرحمتی، ندا (1393). "تبیین جامعه شناختی گرایش جوانان به سبک زندگی در شهر شیراز". دوفصلنامه جامعه شناسی کاربردی دانشگاه اصفهان، سال بیست و پنجم، ش3 (تابستان): 20-55.##باتومور، تی. بی. (1370). جامعه شناسی. ترجمه حسن منصور و حسن حسین کلجاهی. تهران: امیرکبیر.##ﺑﯿﺎت، ﺳﺠﺎد (1391). "سبک زندگی چرا آمد". دو ماهنامه ﺳﻮرﻩ اﻧﺪﯾﺸﻪ، ش64 و 65 (آبان و آذر): 46-48.##پیری سارمانلو، اژدر (1394). "سبک زندگی ایرانی- اسلامی به مانند الگوی اعتدال در زندگی". مجله پژوهش ملل، دوره اول، ش 1 (دی): 1-5.##تامین، ملوین (1373). جامعه شناسی قشربندی و نابرابری های اجتماعی. ترجمه عبدالحسین نیک گهر. تهران: توتیا.##ترابیان، محمود (1382). "افکار عمومی چیست". مجله روابط عمومی، ش 26 (مرداد و شهریور): 42-44.##تنهایی، حسین ابوالحسن (1379). درآمدی بر مکاتب و نظریه های جامعه شناسی. مشهد: مرندیز.##دادگران، محمد (1381). "افکار عمومی و وسایل ارتباط جمعی". ماهنامه علمی- تخصصی روابط عمومی، ش 22 (فروردین): 36-46.## دادگران، محمد (1382). "افکار عمومی به عنوان یک پدیده روانی- اجتماعی بر نگرش ها استوار است". ماهنامه روابط عمومی، ش 29 (اسفند): 19-21.##ذﮐﺎﯾﯽ، ﻣﺤﻤﺪﺳﻌﯿﺪ (1381). "خرده فرهنگ سبک زندگی و هویت". رﺷﺪ آﻣﻮزش ﻋﻠﻮم اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ش20 (پاییز): 20-27.##رحمت آبادی، الهام؛ آقابخشی، حبیب (1385). "سبک زندگی و هویت اجتماعی جوانان". رفاه اجتماعی، سال پنجم، ش20 (بهار): 235-253.##رسولی، محمدرضا (1382). "بررسی مؤلفه های سبک زندگی در تبلیغات تجاری تلویزیون". مجله علوم اجتماعی، ش23 (پاییز): 43-52.##زارع، بیژن؛ فلاح، مهدی (1391). "بررسی سبک زندگی جوانان در شهر تهران و عوامل مؤثر بر آن". فصلنامه تحقیقات فرهنگی، دوره پنجم، ش20 (زمستان): 74 -105.##ساروخانی، باقر (1380). درآمدی بر دایرةالمعارف علوم اجتماعی، ج2. تهران: کیهان.##ستوده، هدایت الله؛ قنادان، منصور؛ مطیع، ناهید (1386). جامعه شناسی مفاهیم کلیدی. تهران: آوای نور.##سووی، آلفرد (1343). افکار عمومی و اثر آن در زندگی اجتماعی. ترجمه جمال شمیرانی. تهران: کتاب های جیبی.##شربتیان، محمدحسن (1385). "بررسی پدیده افکار عمومی". فصلنامه تخصصی علوم اجتماعی، سال سوم، ش11 (زمستان): 152-175.##شریعتی، سعید (1372). "عوامل مؤثر در رشد فرهنگ کار و ایجاد انگیزه برای تلاش بیشتر". کار و جامعه، ش 3 (دی): 29-34.##شیرازی، محمد (1376). جنگ روانی و تبلیغات (مفاهیم و کارکردها). تهران: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نمایندگی ولی فقیه.##ﺻﺪرﻧﺒﻮﯼ، راﻣﭙﻮر (1378). "موقعیت و پایگاه اجتماعی". مجله داﻧﺶ و ﺗﻮﺳﻌﻪ، ش10 (پاییز و زمستان): 7 – 82.##صلاح، نصر (1387). جنگ روانی. ترجمه محمود حقیقت کاشانی. تهران: سروش.##علیخانی، علی اکبر (1386). مبانی نظری هویت و بحران هویت. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی، فرهنگ و مطالعات اجتماعی؛ جهاد دانشگاهی.##فراهانی، محمدتقی؛ محمدخانی، شهرام؛ جوکار، فرهاد (1389). "رابطه بین رضایت از زندگی با کیفیت زندگی و بهزیستی ذهنی در معلمان شهر تهران". فصلنامه علمی- پژوهشی در سلامت روانشناختی، دوره سوم، ش 1 (بهار): 5-14.##فرخ مهر، علی (1377). "پایگاه اجتماعی معلمان، ارزشیابی کار معلم، معلم و مطالعه، هدیه روز معلم آری یا نه؟ (با معلمان اراک)". ماهنامه رشد معلم، ش133 (فروردین): 8-15.##کوزر، لوئیس (1372). زندگی و اندیشه بزرگان جامعه شناسی. ترجمه محسن ثلاثی. تهران: علمی.##کردی، حسین؛ هادی زاده، سکینه (1391). "ﺑﺮرسی ﺳﺒﻚ زﻧﺪگی زﻧﺎن ﺷﺎﻏﻞ و غیرشاغل". زن و ﺟﺎﻣﻌﻪ، ﺳﺎل سوم، ش 4 (زمستان): 21-42.##گیدنز، آنتونی (1378). جامعه شناسی، ترجمه منوچهر صبوری. تهران: نی.## گیدنز، آنتونی (1385). تجدد و تشخص، ترجمه ناصر موفقیان. تهران: نی.##لازار، ژودیت (1385). افکار عمومی، ترجمه مرتضی کتبی. تهران: نی.##لیاقت دار، محمد، و دیگران (1383). "بررسی موقعیت اجتماعی دبیران از دیدگاه دانش آموزان متوسطه شهر اصفهان". مجله دانشکده علوم انسانی سمنان، ش 7 (بهار و تابستان): 67-100.##ﻣﺤﻤﺪﯼ، آزاد، و دیگران (1393). "اﺻﻮل و روش هﺎﯼ ﺗﺮﺑﯿﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﻧﻈﺮﯾﻪ ﮐﻨﺶ ارﺗﺒﺎﻃﯽ هﺎﺑﺮﻣﺎس". ﭘﮋوهﺶ ﻧﺎﻣﻪ ﻣﺒﺎﻧﯽ ﺗﻌﻠﯿﻢ و ﺗﺮﺑﯿﺖ، ﺳﺎل چهارم، ش 8 (پاییز و زمستان): 5-28.##مقدس جعفری، محمدحسن؛ رضادوست، کریم؛ گلبریان، خدیجه (1391). "بررسی تأثیر عوامل فرهنگی بر سبک زندگی جوانان کافی شاپ در شهر اهواز". مطالعات جوانان، دوره سوم، ش 7 (پاییز): 109-128.##ملک، حسن (1377). جامعه شناسی قشرها و نابرابری های اجتماعی. تهران: پیام نور.##ﻣﻠﮑﯽﭘﻮر، اﺣﻤﺪﻣﻮﺳﯽ (1393). "پارادایم های نوین معلمان در سبک زندگی". ﺳﺒﮏ زﻧﺪﮔﯽ دﯾﻨﯽ، ﺳﺎل یکم، ﭘﯿﺶ ش 1 (پاییز): 7-35.##مندرانس، هانری؛ گورویچ، ژرژ (1369). مبانی جامعه شناسی. ترجمه باقر پرهام. تهران: امیرکبیر.##ﻣﻬﺪوﯼ ﮐﻨﯽ، ﻣﺤﻤﺪﺳﻌﯿﺪ (1387). "ﻣﻔﻬﻮم ﺳﺒﮏ زﻧﺪﮔﯽ و ﮔﺴﺘﺮﻩ ﯼ آن در ﻋﻠﻮم اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ". ﻋﻠﻮم اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ - ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﻓﺮهﻨﮕﯽ اﯾﺮان، سال اول، ش1 (بهار): 199-230.##میرزایی، محمد؛ یاراحمدی، علی (1389). "اهمیت آموزش و پایگاه اقتصادی زنان در استفاده از خدمات سلامتی دوران بارداری در ایران". زن در توسعه و سیاست، دوره هشتم، ش 31 (زمستان): 183-202.##ﻣﻴﺮﻓﺮد، اﺻﻐﺮ؛ اﺣﻤﺪی، سیروس؛ ﺑﻠﺪاجی، ﺳﻴﺮوس (1390). "ﺑﺮرﺳﻲ اوﻟﻮﻳﺖ هﺎی ارزﺷﻲ ﻣﻌﻠﻤﺎن و ارﺗﺒﺎط آن ﺑﺎ ﺑﺮخی ﻋﻮاﻣﻞ اﻗﺘﺼﺎدی - اﺟﺘﻤﺎعی". مجله ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت اﺟﺘﻤﺎعی ایران، دوره پنجم، ش 3 (پاییز): 147-168.##نوذری، حسینعلی (1381). بازخوانی هابرماس. تهران: چشمه.##نویدی، احد؛ برزگر، محمود (1382). "راه های ارتقاء منزلت اجتماعی معلمان". فصلنامه تعلیم و تربیت، ش 74 (تابستان): 46-55.##وبلن، تورستاین (1386). نظریه طبقه تن آسا. ترجمه فرهنگ ارشاد. تهران: نی.##هندری، ل. بی.، و دیگران (1383). اوقات فراغت و سبک زندگی جوانان. ترجمه ی فرامز ککولی دزفولی و مرتضی ملانظر. تهران: نسل سوم.##
1
Habermas, J. (1990). Moral Consciousness and communicative action. Trans. Christian lethard and Shierrry Weber NichoLsen. M. A: MIT Press: Cambridge.##Change, D. (1996). Lifestyles. London: koutledge.##Covinsky K. E., et al. (1999). “Health status versus quality of life in older patients: does the distinction matter?” Am J Med, Vol. 106, No. 4: 435-440.##
2